mandag 8. april 2013

Cuba, blogg 2: Lite varer


Noe av det jeg liker godt ved reiser til andre land, er å se hvordan folk lever og har det. Da kan jeg rusle rundt i ulike deler av en by og observere dagliglivet. Det gjorde jeg også i Havanna på Cuba. På dagtid følte jeg meg trygg selv i de mest forkomne strøk av denne byen, og jeg spurte om å få ta bilder og det ble det som oftest sagt ja til. Det som jeg merket meg fort var at det var lite å kjøpe for oss turister og like lite for den jevne Cubaner. Det gjaldt de fleste forbruksvarer,  også mat. Det at det kunne være vanskelig å få tak i såpe, toalettpapir, vanlig papir, er ganske uvant for oss. De statlige butikkene hadde også lite utvalg, litt kjøtt kunne en se. Klær var det heller ikke mye av. Klesbutikker kunne en finne i oppganger og små lokaler og mange måtte kjenne og føle på de få artiklene som fantes. Jeg ble nokså tenksom når jeg så dette, fordi vi er jo vant til å frotse i varer. Kjøp 2 og betal for 1, er det vanlige slagordet i vår kultur, eller løp og kjøp. Cuba er jo utsatt for en handelsblokade og får dermed lite tilførsel av varer. Det var vondt å se dette. Et helt folk kan lide under slike blokader. Hoteller for turister har stort sett det meste, men ikke noen overflod her heller. Jeg har valgt ut noen bilder med tema "varer". Ellers se gjerne innledningen til blog 1 vedr. Cuba mer generelt.

Et bakeri med ganske tomme hyller

En statlig butikk med litt kjøtt til salgs

Også en statlig butikk, mye flagg og Fidel i bakgrunnen, men vareutvalget er lite

Bokhandel er det smått med, litteratur for det meste om revulusjonen, Fidel og Chevara

En  klesbutikk, dette var hele utvalget

En klesbutikk i en trappeoppgang

Salg av litt brødvarer på gaten

Dette var deres vesle kurv som skulle selges denne dagen

De fikk  en Sterilan såpe av oss. Gleden ble stor, kun for en såpe

Også denne damen studerte såpen med stor glede

Apotek fantes. Lokalene var ikke så spreke. 

Nok en statlig butikk. Enkelt og lite utvalg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar