onsdag 19. juni 2013

Sjernarøy - Perlen i Ryfylke.


Sjernarøy tilhører i dag Finnøy kommune som ligger nord for Stavanger. Sjernarøyene som det heter på folkemunne består av 7 øyer, Tjul, Kyrkjøy, Bjergøy, Talgje, Helgøy, Nord-Hidle og Aubø. Det bor lite folk på disse øyene.
17. juni 2013 besøkte Anne Marie og jeg Kyrkjøy. Dette er også den øya som jeg vokste opp på. Min far hadde gård her. Øya er ikke stor og har et folketall på ca. 160. Det er en frodig øy, klima er gunstig for vokster av varmekjære planter og trær. Øya har også en egen kirke som kan datertes tilbake til 1636, og den er fredet. Forfatter Alfred Hauge vokste opp på denne øya. Tarjei Vesaas  sin bok "Kimen" har Sjernarøyene som ramme.  Selv når jeg som  barn bodde på Kyrkjøy, syntes jeg alltid at det var svært vakkert der.  Jeg kunne ofte sette meg på et utsiktspunkt og nyte fjorder og små øyer som kranser seg rundt vår øy. Ved dette besøket brukte vi sykkel. Det er nesten nødvendig for å nyte lukter, høre på fugler samt få med seg mest mulig visuelle inntrykk. Vi kjørte med bil til Nedstrand, tok ferje til Helgøy og  parkerte bilen der.  Hjemturen gikk med ferje til Judaberg (Finnøy), og bil gjennom Finnøy- tunnelen og videre ferje til Bokn, og så hjem til Haugesund. Nedenfor følger en del bilder fra denne turen. Se dere som har lyst. Slike blogger som dette blir på mange måter mitt minnealbum, men deler det gjerne hvis noen bryr seg.



Bru fra Talgje til Tjul. Den svinger seg så elegant Det heter i en julesang at engler daler ned i skjul. Som lite barn sang jeg alltid at de dalte ned i Tjul og kunne ikke forstå at de bare dalte ned der og ikke på vår øy. Jeg undret meg på det i flere år.  

Hestholmen og Aubø i bakgrunnen

Lundarsøylå har alltid vært så vakker. Alfred Hauge skriver også om denne perlen.

En gammel steinbro

Lundarvågen. Over broen gikk veien til beitemarker

Her kunne vi fiske som barn. Strømmen kunne være stri avhengig av flo/fjære

Også i dag er det noen som prøver seg med fiske her. 

Lundarvågen er en lun plass

Alt for gode bilder- klong og søyle stopper ikke denne damen

En får lett en eksotisk følelse her.  Stillhet og lyder fører en inn i en egen tankeverden

Selve Lundarvågen. Bøndene hadde sjørett her. 

Litt mat må til

Dette var mitt banrdomshjem. En driftig innhaver har pusset det opp og driver i dag selskapslokaler her. 

Nedstrandsfjellene var alltid så blå. Vi drømte oss ofte bort når vi så på dem. 

Nok et bilde fra Lundarvågen. Nedstrand i bakgrunnen

Ramsvik, vårt handelssted . I dag kun hytter og byfolk som vi sa.  

Fra Eik, også et handelssted, nå nedlagt. 

Sjernarøy kirke, rosemalt og vakker innvendig

Forfatter Alfred  Hauge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar