tirsdag 15. oktober 2013

Alt er stort i Amerika - blogg 1 (fra tur til USA 25.9 - 8.10 2013)



Amerika har nå alltid i mitt hode vært det store landet. Som barn fikk vi Amerika-pakker  med snop og tyggegummi som ikke fantes i vårt land. Senere i livet ble det bøker om dette landet, om dets historie, imigranter fra store deler av Europa og spesielt utvandrere fra skadinaviske land. Over mange år har det dannet seg bilder av livet  "over there" som det heter på folkemunne. Reisebyrået, Active Travel i Oslo, arrangerte en tur til Utvandrerstatene, Minnesota, Sør Dakota og Nord Dakota. Turens varighet var 15 dager. Det ble for Anne Marie og meg en innholdsrik tur med mange opplevelser som jeg må fordele over flere blogger. I denne bloggen vil jeg bare bygge opp under  den vanlige oppfatningen at "alt er så stort i Amerika". Det kan jo være et munnhell, men sannelig må jeg si at det meste var stort, det gjaldt veier, gårdsbruk, redskaper, hoteller, lastebiler, landskap, porsjoner på restauranter, kjøpesentra etc. Jeg legger ved 19 bilder som bare illustrerer litt av denne storheten.


Dette skal visstnok være det største kjøpesenteret i Amerika. Mange kommer hit fra fjærn og nær for å handle. Det ble for mye for meg. Her kunne man lett gå seg vill. 

Norsk Høstfest i Minot er store saker. Yrende liv over alt. 

På alle hoteller var det noen kraftige senger og store rom

Biff var det ikke mangel på og kraftige redskaper til å spise med. Bildet er tatt av Anne Marie. 

Det var alltid slike enorme utvalg på de fleste kjeøpesentra. 

Et selvbetjeningsopplegg. Ikke bare et gresskar, men hundrevis. 

Lastebilene var også noe for seg selv. En størrelse som man stod bare og måpte etter. 

Traktor, jeg har ikke sett noe større. 

Et gårdsbruk med 10000 kyr. Vi måtte se det for å tro det. 

Vi fikk se inn i fjøset. Kyr på rekke og rad. 

Vidder så lagt øyet rakk, og flatt. Dette skal være mais. 

Landskapet er uendelig. Dette er fra Minnesota. 

En enorm gåsefarm. Flere tusen gjæss her.

Dette er ikke et fjell, men en silo. Det er bildekk som  er lagt på toppen for å holde plasten på plass. Det skal være 180000 tonn lagret her

Slike tanker så vi overalt. Maisen lagres i slike tanker

Tank for soyabønner

Fra et større gårdsbruk. Maisen pumpes inn i tanken. 

En ovn fra et vanlig museum. Også her en veldig størrelse

Bøffel, ja,  stor skal også den være. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar